Spill: Journey

Aldri før har skillet mellom kunst og spill vært så diffust.

Overlatt til deg selv, midt i en ørken, uten å vite hvor du er, hvem du er eller hva du skal. Tilsynelatende mil på mil med sand foran deg, og blendende sterk sol som får det til å svi i øynene. Dette er ikke et mareritt, dette er en drøm, eller mer korrekt: Et av de vakreste spill noen gang laget!

Målet er ikke alt

Til tross for "in limbo"-følelsen i spillets første sekvens blir spillets mål fort definert. I det fjerne kan man skimte et fjell, et fjell ikke helt ulikt Tolkiens Barad-dûr, og raskt rettes fokuset mot å nå toppen av fjellet. Men det er dette som gjør Journey så unikt. For i motsetning til de aller fleste andre spill er ikke fokuset målet; det handler ikke om å samle poeng, være effektiv eller utføre forskjellige oppdrag, men om å oppleve! 

For progresjon i spillet må det løses relativt enkle oppgaver og utforskes ved å løpe, hoppe/fly og snakke ved hjelp av musikalske toner. Oppgavene og oppsettet er såpass enkelt at det estetiske med rette får all din oppmerksomhet. Bare la deg flyte med når protagonisten seiler nedover de myke, glitrende sanddynene, eller flyr blant eldgamle, forlatte sivilisasjoner. Bare ta inn over deg den enorme estetiske opplevelsen. Dette er ikke bare et dataspill. Dette er noe mer. Dette er kunst!

Livets reise

Selskapet bak Journey, ThatGameCompany (TGC), har uttalt at spillet representerer livets reise, og etterhvert som jeg kommer dypere inn i handlingen kan jeg forstå hva de mener. Protagonisten blir ledet til forskjellige steder utifra avgjørelsene som tas, ikke ulikt livet. Og på veien treffer du på fremmede mennesker, som du enten kan slå følge med eller la fare. Disse fremmede er andre online-spillere, og du merker fort om det er en du ønsker å samarbeide med eller ikke. Samarbeid lønner seg dog, da nærhet gir krefter og oppgavene løses mer effektivt.

En visjon

TGC står også bak to andre spill, Flower og Flow, der den estetiske opplevelse er hovedessensen. Dette er en befrielse med spillselskap som TGC ved at de har utelatt vold og våpen i spillene sine, som er en stor kontrast til de mer kommersielle spillutviklerne. TGC har en misjon, og det er å lage tidløs underholdning som kan ha en positiv påvirkning på menneskets psyke verden over. Det er vanskelig å ikke heie frem slike selskap!

En dragning mot ørken

For lenge siden, da jeg hadde lest Ikaros av Axel Jensen, kjente jeg på en enorm tiltrekningskraft til ørken. Beskrivelsene Jensen gjorde av Sahara har jeg alltid båret med meg. Det samme vil jeg gjøre med TGC sin ørkenbeskrivelse i Journey. Ikke har disse to fortellingene bare en likhet i estetiske ørkenbeskrivelser, men også i handling. Begge handler om å reise ut i det ukjente, om å finne en vei og retning i livet. Denne gangen pakker jeg kamelen og drar!

NB! Spillet er kun tilgjengelig gjennom nedlasting fra PlayStationNetwork, og kan derfor ikke lånes. Derimot kan spillet spilles i Spillrommet vårt. På en 55" skjerm. Opplevelsen kan ikke bli bedre! 

Publisert 28.08.2012, sist endret 17.09.2012 - 13:13
Side-alternativer
Kategorier: